Vanaf 2026 wordt in Den Haag een zero-emissiezone ingevoerd in delen van het kustgebied, maar de haven van Scheveningen zal hiervan worden uitgezonderd. Deze beslissing is genomen om bedrijven die afhankelijk zijn van koel- en vriestransport en voertuigen met een hoge trekkracht tegemoet te komen. Voor deze bedrijven zou de maatregel anders te ingrijpend zijn geweest. Hoewel de haven wordt vrijgesteld van de zero-emissiezone, wordt het gebied wel een milieuzone waar oudere voertuigen niet langer welkom zijn. Om de toegankelijkheid van de haven te waarborgen, wordt een speciale corridor ingericht die via de Hubertustunnel loopt. Deze route zal ervoor zorgen dat vrachtwagens zonder onnodige belemmeringen toegang hebben tot het havengebied. Tegelijkertijd blijft de focus op het verbeteren van de luchtkwaliteit behouden.
Volgens wethouder Robert Barker is met dit compromis een evenwicht gevonden tussen economische belangen en de noodzaak van schonere lucht voor de inwoners van Den Haag en de natuur in de regio. “Met het nieuwe voorstel kunnen we zorgen voor gezonde lucht zonder de bedrijfsvoering van ondernemers in de haven onevenredig te belasten,” aldus Barker.
Reacties uit het bedrijfsleven
Het besluit om de haven van Scheveningen uit te zonderen van de zero-emissiezone wordt met instemming ontvangen door ondernemers en belangenorganisaties. VNO-NCW regio Den Haag heeft aangegeven tevreden te zijn met de aanpak. Volgens hen biedt de maatregel bedrijven in het havengebied meer tijd en flexibiliteit om zich voor te bereiden op een duurzamere toekomst, zonder dat hun activiteiten nu direct in gevaar komen. De zero-emissiezone wordt in Den Haag stapsgewijs ingevoerd. Vanaf 1 januari 2024 geldt deze maatregel voor het stadscentrum en is gericht op bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. In 2026 zal de zone worden uitgebreid naar de stadsdelen Loosduinen, Segbroek en delen van Scheveningen. Voor bestaande voertuigen is een overgangsregeling van kracht, zodat ondernemers de tijd krijgen om hun wagenpark aan te passen.
Vanaf 2030 zal de regelgeving strenger worden: alle zakelijk gebruikte bestelwagens en vrachtwagens die de zero-emissiezone willen betreden, moeten uitstootvrij zijn. Dit betekent dat fossiele brandstofvoertuigen volledig plaats moeten maken voor elektrische of andere emissieloze alternatieven.
Impact op koel- en vriestransport in Scheveningen
De haven van Scheveningen speelt een belangrijke rol in het transport van gekoelde en bevroren goederen, zoals vis en andere verse producten. Dit soort transport vereist voertuigen met speciale koelinstallaties en vaak een hogere trekkracht. Het weren van deze voertuigen uit de haven zou niet alleen de bedrijfsvoering van lokale ondernemers bemoeilijken, maar ook de aanvoer van verse producten in gevaar brengen.
Door de haven vrij te stellen van de zero-emissiezone kunnen deze bedrijven hun activiteiten voortzetten, terwijl er tegelijkertijd wordt gezocht naar manieren om het havengebied schoner en duurzamer te maken. De milieuzone, waar oudere vervuilende voertuigen worden geweerd, draagt hieraan bij zonder de logistiek te verstoren. Hoewel de haven voorlopig is uitgezonderd van de zero-emissiezone, blijft verduurzaming een belangrijk doel. De gemeente moedigt bedrijven aan om te investeren in schonere technologieën en voertuigen. Voor veel ondernemers biedt dit een kans om hun processen toekomstbestendig te maken.
Daarnaast werkt de gemeente Den Haag aan andere initiatieven om de luchtkwaliteit te verbeteren. Denk hierbij aan het stimuleren van elektrisch vervoer, het uitbreiden van laadpalen en het ontwikkelen van schonere transportoplossingen voor de toekomst.