De gemeente Den Haag gaat de CO2-uitstoot van haar projecten financieel waarderen. Hiermee wil de stad bedrijven stimuleren om te kiezen voor duurzame oplossingen en de maatschappelijke impact van vervuiling beperken. Dit besluit werd genomen na een voorstel van D66 en GroenLinks, dat recentelijk door de gemeenteraad werd aangenomen.
Klimaatschade meetbaar maken
Elk jaar besteedt Den Haag bijna 1 miljard euro aan opdrachten, investeringen en aankopen. Door de CO2-uitstoot van deze projecten in geld uit te drukken, wil de stad verduurzaming bevorderen. ‘CO2-uitstoot leidt tot klimaatschade zoals wateroverlast en hitte-eilanden,’ zegt D66-raadslid Yousef Assad. ‘Het berekenen van de schade maakt de kosten inzichtelijk en stimuleert duurzamere keuzes.’
Den Haag hanteert een prijs van 875 euro per ton CO2, gebaseerd op internationale afspraken. Dit bedrag wordt gebruikt om de impact van projecten op het klimaat financieel inzichtelijk te maken. ‘Het is geen belasting, maar een manier om de gevolgen van keuzes beter te begrijpen,’ voegt Assad toe.
Focus op grote projecten
De CO2-beprijzing wordt vooral ingezet bij grote bouw- en infrastructurele projecten, waar al ervaring is met duurzaamheidseisen. Wethouder Arjen Kapteijns benadrukt dat het systeem stapsgewijs wordt ingevoerd en dat kleinere bedrijven voorlopig worden ontzien. ‘Grote aannemers hebben vaak al data beschikbaar, waardoor deze aanpak logisch is voor hen,’ aldus Kapteijns.
Zorgen om kleine ondernemers
Hoewel het instrument gericht is op grote vervuilers, maken sommige politieke partijen zich zorgen over de impact op kleine ondernemers. ‘Het systeem moet MKB-proof zijn en mag geen onbedoelde gevolgen hebben,’ waarschuwt SP-fractievoorzitter Lesley Arp. Assad benadrukt dat de beprijzing bedoeld is om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, niet om hen te benadelen.
Toekomstgericht beleid
Den Haag is de eerste gemeente die deze vorm van CO2-beprijzing op grote schaal inzet. Volgens Kapteijns is het een belangrijke stap in de transitie naar een duurzamere stad. Het systeem wordt getest bij lopende projecten, en resultaten worden geëvalueerd om de implementatie verder te verbeteren.
Het voorstel werd met 25 stemmen voor en 19 tegen aangenomen. De komende jaren zal blijken welke impact dit beleid heeft op verduurzaming en de gemeentelijke samenwerking met bedrijven.