EvenementenNieuws

Feest aan Zee trekt bijna één miljoen bezoekers in de eerste vier maanden

Themajaar Feest aan Zee, waarmee Den Haag het 200 jarig bestaan van badplaats Scheveningen viert, heeft in de eerste vier maanden bijna één miljoen bezoekers getrokken. Grote publiekstrekker was het iconische strandlandschap van Bruno Doedens, Ringen aan Zee, waar in een periode van 10 weken, ondanks het koude weer, 225.000 bezoekers naar kwamen kijken op de boulevard. Met de Ringen aan Zee verkreeg onze stad internationale en nationale aandacht. De waarde van de vrije publiciteit van het feestjaar, waarbij dit kunstwerk vooral de aandacht had, wordt geschat op zo’n half miljoen euro.

Het feestjaar startte in december met Cool Event Scheveningen en op 1 januari officieel met de Unox Nieuwjaarsduik. De programmering bestaat uit tientallen festiviteiten van exposities, voorstellingen, sportevenementen en publiekstrekkers. Hoogtepunt in de afgelopen maanden was het zandsculptuur Ringen aan Zee. De twintig ringen vormden het decor voor onder andere de City Pier Night Walk, Earth Hour en Museumnacht Kids. In totaal zijn 225.000 bezoekers door weer en wind komen kijken naar de Ringen aan Zee. De programmering van Feest aan Zee zet vooral in op bezoekersspreiding in het hele jaar en dat heeft in de afgelopen vier maanden duidelijk de vruchten afgeworpen. BonFire Beach Fest opende vervolgens het strandseizoen en trok met de tientallen strandfeestjes en spectaculaire vuurtuin 60.000 bezoekers. Op Koningsnacht en Koningsdag trok The LIFE I LIVE festival 300.000 bezoekers, waarbij Feest aan Zee de programmering op het hoofdpodium op het Lange Voorhout verzorgde.

Henk Scholten, Intendant: “Ik ben blij om te zien dat het programma al een breed publiek aanspreekt en dat we in deze periode, buiten het hoogseizoen, al zoveel bezoekers hebben kunnen trekken. Dat is altijd lastig gebleken in het verleden. Met onder andere het WK Zandsculpturen, een cultuurexplosie tijdens ‘Festival aan Zee’ en de finish van de Volvo Ocean Race verwachten we nog een veel groter publiek te trekken. Ook zal de speciale Feest aan Zee programmering in september zoals de VSV Scheveningen Airshow en ook de recordpoging 2000 drummers aan Zee met Cesar Zuiderwijk een spectakel worden. En dan te bedenken dat de grootste  publiekstrekkers ook nog moeten komen!

Behalve evenementen draagt Feest aan Zee bij aan educatieve activiteiten voor kinderen in alle Haagse wijken. Een speciaal scholenprogramma is ontwikkeld en de themaweek Kind aan Zee in oktober krijgt vorm, waarmee de organisatie hoopt meer jeugd naar het strand te krijgen. Ook is geinvesteerd in het beter verbinden van stad en strand, onder meer door de 30 bakens van de Blauwe Golf en speciale fietsroutes. Feest aan Zee ondersteunt bovendien een collectieve campagne van de Haagse musea om ook op lange termijn bezoekers te trekken.

Over Feest aan Zee

Feest aan Zee viert 200 jaar badplaats Den Haag ~ Scheveningen. In 1818 bouwde Jacobus Pronk het eerste badhuis op Scheveningen. Dit jaar biedt de stad haar inwoners en bezoekers een zee aan festiviteiten. De badplaats staat in de spotlights en de hele stad feest mee met festivals, exposities en voorstellingen.

 

Tags
Laat meer zien

Gerelateerd nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close