Als je door de nieuwe Corbulotunnel rijdt, is het je misschien al opgevallen dat er om de tien meter een reeks camera’s op het verkeer is gericht. Maar waarom zijn er zoveel? Volgens de provincie en Rijkswaterstaat is dit noodzakelijk. ‘Bij een tunnel wil je volledig zicht hebben op de situatie als er iets misgaat’, legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit.
In de Corbulotunnel zijn 130 camera’s geïnstalleerd, die allemaal het verkeer monitoren. Maar wat is de reden hiervoor? ‘Er is eigenlijk niets bijzonders aan’, vertelt de woordvoerder. ‘De camera’s zijn er voor de verkeersveiligheid. De Nederlandse tunnelwet is iets strenger dan de Europese wetgeving en bepaalt hoe dit moet worden gedaan.’
Opvallende plaatsing van camera’s
De camera’s in de Corbulotunnel vallen op omdat ze zeer zichtbaar zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Victorie Boogie Woogietunnel in Den Haag. Ook daar hangen camera’s voor verkeersmonitoring en incidentenbeheer. ‘Dit kan variëren van een auto met pech, een ongeluk, verloren lading of zelfs een verdwaalde fietser’, legt een woordvoerder van de gemeente Den Haag uit. ‘Als de tunneloperators iets zien dat de veiligheid kan bedreigen, nemen ze direct maatregelen.’
Verkeersmonitoring door tunneloperators
Tunneloperators kunnen de snelheid in de tunnel aanpassen, een rijbaan of tunnelbuis afsluiten, een berger oproepen of de hulpdiensten inschakelen. Het is dus niet vreemd dat er meer dan honderd camera’s in een tunnel hangen. Ze zijn vooral bedoeld om het verkeer te monitoren en bij incidenten snel in te kunnen grijpen, aldus de provincie.
Beperkt toezicht vanuit de verkeerscentrale
Ondanks de 130 camera’s zijn er slechts twee paar ogen die de 2,5 kilometer lange tunnel van A4 tot A44 in de gaten houden. Dit gebeurt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon. ‘Daar houden we alle tunnels in Nederland in de gaten, met één tot twee mensen per tunnel’, zegt een woordvoerder.
De reden hiervoor is om snel te kunnen ingrijpen bij incidenten. ‘Het is belangrijk om bijna iedere centimeter van de tunnel te kunnen zien’, verklaart de woordvoerder. ‘Bij een ongeluk wil je kunnen zien waar het is gebeurd en waar de mensen zijn, zodat de hulpdiensten de nodige informatie krijgen.’
Geen flitsapparaten
Worden de camera’s in de tunnels dan echt niet gebruikt om snelheidsovertredingen te beboeten? De gemeente Den Haag is daar duidelijk over: ‘Hoewel de detectiesystemen van de Victorie Boogie Woogietunnel soms te hoge snelheden detecteren, worden deze niet gebruikt als flitssysteem.’ Handhaving van de maximumsnelheid van 70 kilometer per uur in de tunnel gebeurt op andere manieren, aldus de Haagse woordvoerder.