De afgelopen dagen was het prachtig zomers weer, wat leidde tot massale toestroom naar het Scheveningse strand. Vooral maandagavond ervoeren strandgangers aanzienlijke verstoringen toen de Haagse vervoerder HTM besloot tramhalte Kurhaus tijdelijk over te slaan vanwege de extreme drukte. Dit besluit viel samen met de finish van de Tour de France Femmes en de huldiging van de olympiërs, wat de situatie nog complexer maakte.
Rond 20.00 uur maandagavond besloot HTM dat er tijdelijk geen mensen meer konden instappen op halte Kurhaus in de richting van het centrum, om de veiligheid van reizigers te waarborgen. ‘We vinden het heel vervelend, maar het was een samenloop van omstandigheden die tot deze beslissing heeft geleid,’ legt een woordvoerster van HTM uit. De trams die naar het centrum reden, waren al overvol, en de politie moest uiteindelijk de halte Kurhaus richting centrum voor ongeveer 45 minuten ontruimen.
Vraag Overstijgt Aanbod
Ondanks het feit dat de Strandexpress al tien keer per uur rijdt, naast de reguliere lijn 9, was de vraag naar vervoer maandagavond groter dan het aanbod. ‘Deze maatregel neem je alleen als het niet meer veilig is. Een bus of tram heeft zijn limieten qua capaciteit,’ verklaart HTM.
Beperkingen in Vakantieperiode
Een oplossing voor het capaciteitsprobleem is niet eenvoudig, gezien de personeelstekorten tijdens de vakantieperiode. ‘Als je voortdurend extra bussen of trams wilt inzetten, heb je ook personeel nodig. Het is vakantie, mensen zijn met verlof en je werkt met roosters,’ aldus de woordvoerster van HTM. Daarom is het opschalen van diensten volgens HTM niet altijd mogelijk.
D66 Pleit voor Metro naar Scheveningen
Coalitiepartij D66 ziet een langetermijnoplossing in de aanleg van een metroverbinding naar Scheveningen. ‘Het openbaar vervoer moet aantrekkelijk blijven om mensen uit de auto te halen. Op ons voorstel wordt dit najaar een werkbespreking gehouden over de toekomst van het ov in Den Haag,’ meldt een woordvoerder van D66.
Volgens D66 zou het mogelijk moeten zijn om de capaciteit op drukke stranddagen zodanig te verhogen dat dergelijke situaties voorkomen worden. Zij stellen voor om de Strandexpress met gekoppelde Randstadrailvoertuigen te laten rijden, hoewel de HTM-woordvoerster benadrukt dat dit niet zomaar mogelijk is gezien de lengte van de haltes en andere logistieke beperkingen.
PVV Ziet Crowd Control als Oplossing
PVV-raadslid Nick Kaptheijns suggereert dat crowd control een oplossing kan zijn voor de recurrente drukte. ‘Je moet het niet aan het toeval overlaten. Met meer handhaving kan het meer geordend verlopen,’ zegt hij. Hij voegt toe dat het ook de eigen verantwoordelijkheid van mensen is om op hun bestemming te komen, maar stelt dat HTM extra bussen zou moeten inzetten op drukke dagen.
Terwijl de stranddagen voortduren en de temperaturen stijgen, blijven de uitdagingen voor het openbaar vervoer in Scheveningen bestaan. De discussie over hoe deze het beste kunnen worden aangepakt, blijft actueel en van cruciaal belang voor zowel lokale autoriteiten als strandbezoekers.