Referendum over uitbreiding betaald parkeren in Den Haag

Nieuws, Verkeer
0

Referendum over uitbreiding betaald parkeren in Den Haag

Foto is een impressie

Referendum over uitbreiding betaald parkeren in Den Haag

Er zijn voldoende handtekeningen verzameld om een referendum te houden over de uitbreiding van betaald parkeren in Den Haag. De vraag die aan de inwoners wordt voorgelegd is of zij voor of tegen het uitbreiden van betaald parkeren naar meerdere wijken zijn.

De politieke partij Hart voor Den Haag is fel tegen het uitbreiden van betaald parkeren, maar ondanks hun pogingen is het hen niet gelukt om een meerderheid in de gemeenteraad te behalen om de uitbreiding tegen te houden. Nu biedt een burgerinitiatief de mogelijkheid voor de inwoners om hun mening te geven over de invoering van betaald parkeren. Er waren 10.000 handtekeningen nodig om een referendum te organiseren, en dit aantal is inmiddels bereikt, meldt Hart voor Den Haag.

In de komende jaren wordt betaald parkeren steeds verder ingevoerd in Den Haag. Onder andere delen van de Vogelwijk, Moerwijk, Houtwijk, Morgenstond en badplaats Kijkduin zullen worden opgenomen in het beleid. De invoering gebeurt gefaseerd: in De Vogelwijk is het betaald parkeren sinds 1 mei van dit jaar van kracht. Voor 2025 en 2026 staan de Binckhorst en de wijken Zichten, Dreven en Gaarden in Zuidwest op de planning.

Het doel van het parkeerbeleid van de gemeente is om ‘een maatschappelijk verantwoord evenwicht te creëren tussen de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen’, zoals vermeld in de parkeerstrategie van het college. Als dit evenwicht ontbreekt, kunnen bewoners en bezoekers problemen ondervinden bij het vinden van een parkeerplaats. Dit kan ook leiden tot veiligheidsproblemen, omdat hulpdiensten mogelijk niet tijdig kunnen arriveren.

Daarnaast wordt gewezen op de negatieve impact van ‘een overmaat aan geparkeerde auto’s’ op de leefbaarheid, wat vaak ten koste gaat van groenvoorzieningen, speelruimtes, fietsenstallingen en ondergrondse afvalcontainers, aldus het college.

Hart voor Den Haag stelt echter dat de meeste bewoners tegen het uitbreiden van betaald parkeren zijn. ‘Er is geen draagvlak voor’, zegt fractievoorzitter Richard de Mos. ‘Het college heeft zelf aangegeven dat er maatschappelijk draagvlak moet zijn voor de uitbreiding van betaald parkeren.’

De reacties van inwoners op straat zijn verdeeld over de vraag of betaald parkeren moet worden uitgebreid. Een vrouw zegt: ‘Het is een lastige vraag. Aan de ene kant denk ik dat het goed kan zijn tegen het parkeerprobleem, omdat mensen met meerdere auto’s meer zouden betalen. Aan de andere kant kunnen mensen met minder geld hierdoor benadeeld worden.’ Ze erkent dat er nog steeds parkeerdrukte is, zelfs met betaald parkeren in haar wijk. ‘Als ik ’s avonds terugkom van een late dienst, moet ik vaak rondjes rijden om een plekje te vinden. Maar betaald parkeren in de hele stad? Ik weet niet of dat de beste oplossing is.’

Een andere inwoner, die woont op Scheveningen, vindt betaald parkeren en vergunningen ‘wel gunstig’. ‘Als er geen betaald parkeren zou zijn, zou het lastig zijn om een parkeerplek te vinden,’ legt hij uit. Toch is hij sceptisch over de effectiviteit van een referendum. ‘Ik geloof niet dat het veel zal veranderen.’

Een andere Hagenaar is duidelijk tegen het uitbreiden van betaald parkeren en gelooft dat het voornamelijk gunstig is voor de gemeentekas. ‘Voor deze wijk maakt het niets uit, er is genoeg parkeerruimte.’ Mocht het referendum doorgaan, zegt hij alvast dat hij tegen de plannen zal stemmen.

Den Haag zou niet de eerste gemeente zijn waar inwoners via een referendum zich uitspreken tegen de uitbreiding van betaald parkeren. Begin dit jaar stemde de meerderheid van de inwoners van Haarlem tegen de plannen, met 82 procent die zich uitspreken tegen uitbreiding. Ook in Katwijk werd recent een referendum gehouden, waar bijna driekwart van de stemmers tegen de plannen was. Hoewel referenda vaak raadgevend zijn, hebben deze uitkomsten in Katwijk geleid tot het stopzetten van de uitbreidingsplannen.

Nieuws, Verkeer
0

Deel dit artikel met anderen:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Categorieën

Meer nieuws