Ongerustheid en kritiek ontstaan over boomkap voor Madurodam’s uitbreiding

Nieuws
0

Ongerustheid en kritiek ontstaan over boomkap voor Madurodam’s uitbreiding

De plannen voor de uitbreiding van Madurodam hebben zowel bewoners als politieke partijen verrast, voortzettend een langlopende discussie. Recentelijk is aan het licht gekomen dat meer dan tweehonderd bomen zullen worden gekapt vanwege de voorgestelde uitbreiding van de attractie, terwijl de officiële bouwplannen nog niet eens zijn ingediend. Deze onthulling heeft critici verontrust, aangezien ze vrezen dat het groen zal verdwijnen, terwijl de daadwerkelijke uitbreiding nog op zich laat wachten.

Bovendien is er ook duidelijkheid ontstaan over het feit dat niet alle gekapte bomen zullen worden vervangen. Van de 227 te kappen bomen voor de uitbouw van Madurodam zullen slechts 130 nieuwe bomen worden geplant. De gemeente heeft het gebied tussen het Hubertusviaduct en de Koninginnegracht aangewezen als locatie voor de aanplant van deze bomen.

Volgens wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, buitenruimte) zal er echter meer groen worden geïntroduceerd dan enkel de 130 bomen. Hij benadrukt dat er ook 155 stuks ‘plantgoed’ zullen worden geplaatst, bestaande uit kleinere planten en bloemen om het gebied te verrijken. Voor de omwonenden is deze compensatie echter onvoldoende en wordt het als onbevredigend beschouwd.

“De toegewezen plek is slechts een lapje grond langs een drukke autoweg,” aldus Connie de la Mar, een bewoner in de buurt van Madurodam. “Dit is geen passende vervanging. Het zal geen bos zijn en het zal ook geen bos worden.” Ze oordeelt dat het compensatiegebied te smal en ontoereikend is. Zelfs het gebied waar de nieuwe bomen geplant zullen worden, wordt als teleurstellend ervaren vanwege de ontoegankelijkheid door de helling.

“De twee gebieden zijn niet vergelijkbaar,” stelt Clara Visser, voorzitter van de Bomenstichting Den Haag. “Het huidige gebied sluit aan bij een groot en rustig bosgebied, terwijl het compensatiegebied een geïsoleerd lapje grond is tussen twee drukke wegen.”

Visser benadrukt dat de compensatie niet betekent dat de biodiversiteit in het gebied eveneens wordt gecompenseerd. De kwaliteit van lucht, lichtvervuiling en drukte in het nieuwe gebied zijn slechter dan in het huidige Scheveningse Bos.

De politiek toont ook verrassing over de compensatieplannen. “Wat nu al groen is, krijgt slechts wat extra boompjes,” zegt fractievoorzitter Robert Barker van de Partij voor de Dieren. Zijn partij heeft zich al langer ingezet voor de Scheveningse Bosjes en de gevolgen van de kap voor Madurodam. Hoewel de kapvergunning al is verleend, is de bouwvergunning nog niet aangevraagd. Barker merkt op: “Het zou vreemd zijn als het terrein na de kap lang ongebruikt blijft.”

Wethouder Kapteijns verduidelijkt dat Madurodam de vergunningen moet aanvragen en dat ervoor is gekozen eerst de kapvergunning aan te vragen. “Eerst wordt het terrein gereed gemaakt, daarna volgt de aanvraag,” aldus Kapteijns. Zelfs de vergunning voor stikstof wordt pas na de kap aangevraagd, wat tot verdere vertraging kan leiden. Desondanks blijft de wethouder optimistisch: “Ik ga ervan uit dat het terrein niet lang ongebruikt zal blijven liggen.”

Nieuws
0

Deel dit artikel met anderen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Categorieën

Meer nieuws