Debat over voorgesteld verbod op vervuilende bedrijfsauto’s langs de Haagse kust

Debat over voorgesteld verbod op vervuilende bedrijfsauto’s langs de Haagse kust

De Haagse wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) staat onder druk in de gemeenteraad vanwege zijn voorgestelde zero-emissiezone langs de kust, die gepland staat om vanaf 2026 in te gaan. Volgens het plan mogen tussen de Laan van Meerdervoort en de kust alleen nog elektrische bestelbussen, vrachtwagens en taxi’s rijden. Dit initiatief heeft tot doel de leefbaarheid in de stad te verbeteren, maar het wordt met kritiek overladen vanuit de oppositie en coalitiepartijen. Ondernemers vrezen de financiële last van het overstappen naar elektrische voertuigen, en er zijn zorgen over de praktische uitvoerbaarheid en de beschikbaarheid van voldoende laadpalen.

De oppositie, waaronder de VVD, SP en ChristenUnie/SGP, betwisten de haalbaarheid van de maatregel en waarschuwen voor negatieve gevolgen voor ondernemers, vooral kleine bedrijven die mogelijk moeite hebben met de kosten van elektrische bedrijfsauto’s. Binnen de coalitie is er ook bezorgdheid over de uitvoering van de zero-emissiezone. CDA-raadslid Hinke de Groot benadrukt de noodzaak om zeker te zijn van voldoende laadpalen en vraagt zich af of ondernemers de omslag naar elektrisch vervoer kunnen maken.

Wethouder Barker heeft gereageerd op de zorgen, waarbij hij begrip toont voor de ondernemers, maar vasthoudt aan het invoeren van de maatregel om de luchtkwaliteit en geluidsoverlast te verbeteren. Hij benadrukt het belang van de zero-emissiezone voor het milieu en kondigt ontheffingen, vrijstellingen en subsidieregelingen aan om ondernemers te ondersteunen bij de overgang tot 2030. Een mkb-toets zal worden uitgevoerd om de werkbaarheid van de maatregel te beoordelen, hoewel de meningen verschillen over het doel van deze toets. Ondanks de kritiek in de raad belooft Barker dat de raad zal kunnen sturen op het besluit.

De voorgestelde zero-emissiezone en de bijbehorende ontheffingen blijven een bron van debat, waarbij zowel de belangen van het milieu als die van de ondernemers in overweging worden genomen. De komende tijd zal duidelijk worden hoe de gemeente Den Haag omgaat met deze uitdagingen en hoe ze ervoor zorgt dat de transitie naar een zero-emissiezone op een haalbare en rechtvaardige manier plaatsvindt.

Deel dit artikel met anderen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Categorieën

Meer nieuws